2016

Ett underbart cykelväder och cyklisterna nästan flög norrut men sådant straffar sig på Öland, blev jobbig motvind hela hemvägen men vi klarade oss från regn. Ja alla utom stackars Inger Bergström, Askim som kom i mål sist och fick regn på sig sista halvmilen. Hon kunde dock trösta sig med at ha vunnit den av Saxnäs KronoCamping skänkta stugweekend att ta ut nästa år. En runda som fungerade utan större missöden, inga olyckor och det fungerade i det stora hela mycket bra trots ...den stundtals hårda semestertrafiken. En fick bryta då han inte mådde helt OK och endast två som inte kom till start på korta rundan. Visst nån punktering men det kommer man inte ifrån. Det skrevs historia då några anmält sig i en grupp de var för snabba för dvs den första. Vilket fick till följd att vi inte hann med att måla och skylta så i Torp där man väljer Byxelkrok eller Grankullavik kom de fel och följebilen lyckades till sist komma ifatt och meddela fadäsen. Det gick ju inte att vända så historiens första straffrunda (vad gäller våra lopp) utdelades att lägga till en sträcka i slutet. Det fick blir runt Gårdby-Tveta. Faktiskt ganska kul! Totalt hade vi 196 i mål på de båda sträckorna. Som vanligt ska poängteras att det inte är en tävling men visst tar en del i som om det vore. Det blev en spurtstrid som starke Fredrik Henning, Team Östkusten/Färjestadens Motions IF tog hem med Mike Rådde, Adels Cykel, Kalmar och Martin Rosén-Lidholm, Team Östkusten, Bunkeflostrand strax därefter. Imponerande tid 5,35 i den kämpiga vinden hem. Alla fullföljande gjorde på sitt vis en fantastisk insats efter sina förutsättningar. Öland Tvärs har jag ingen koll på då de flesta kommit i mål när jag lotsade in de första på långa rundan. Grattis till Tomas Olsson, Olofström som körde sin 10:e runda. Kroppkakorna satte punkt på årets Skansentrampen. Nu längtar vi efter Ölandsrundan den 4 september. Tack till alla Ni som på något sätt varit inblandade i loppet funktionärer, familjemedlemmar, sponsorer och framför allt alla Ni underbara cyklister.

Stort GRATTIS till alla våra medlemmar som var med och gjorde strålande prestationer i gårdagens Skansentrampen:
SKANSENTRAMPEN: Sven Stensson, Anders Olsson, Jan Stenqvist, John-Olof Olsson, Christopher Lyrbo, Sture Waldö, Roger Ahlqvist, Mattias Holmqvist, Torbjörn Andersson, Bo Andersson, Magnus Birath, Tobias Jönsson, Jörgen Andersson, Fredrik Henning och så undertecknad som körde annan dag då jag var följebil men enda som kört alla åren.

Vi som genomförde Skansentrampen 2016

Stefan Alvarsson, Vetlanda