Vi går för Ukraina! Knap-Ernsts stuga220320

"Vi går för Ukraina!" Det var mottot för söndagens tips- och motionsbingopromenad som arrangerades av Färjestadens Motions IF, denna gången var det ett samarrangemang med Torslunda Hembygdsförening då man gick från deras stuga i Södra Sandåsgatan, Knap-Ernsts stuga. Ändamålet var tydligen behjärtansvärt då det kom nästan dubbelt så många som en vanlig söndag. Motionärerna var givmilda.. t o m mycket generösa.. då många gav mer än vad det kostade med tips och bingo och "försäljningen" på dryga timmen uppgick till i det närmaste 4300 kronor. Pengar som kommer att göra nytta i det krigsdrabbade Ukraina och kommer att skickas in till Röda Korsets insamling för Ukraina. Frågorna som var gjorda hälften var av respektive förening med hembygds- och Ukraina-frågor, var lagom svåra för det inlämnades fyra tipskuponger med tolv rätt, av 56 tipskuponger och resten fördelade mestadels mellan 9-11 rätt. De med alla rätt skiljdes åt av att gissa på volymen vatten i en PET-flaska 84 cl. Vinnare i nämnd ordning S. och L. Johansson Björnhovda, Bill Brynielsson, G. Engelholm och Bosse Karlsson. De gissade närmaste med från1 till 21 centiliter. Dagens värdar var Gösta Kullman och Olle Johansson som var banläggare. Nästa söndag går motionsbingorundan samma tid från Hamngrillen på hamnplan.
Rätt svar: Kyiv, vaccinationsuppdrag för WHO, 46 miljoner innan kriget, skäktkniv, Zelenskyj, år 1878, Lettland, Lars Jeansson, Brummelisa, Högby, Poltava, Zebastian Modin.
Rätt rad 212 2X1 222 X2X
Vinsterna kan hämtas vid nästa promenad... eller hör av Er så vi kan komma överens om var.