Höstträff för cykel o tri 181007

Färjestadens Motions IF hade på söndagen en säsongsavslutning för sina cyklister och triathleter. Träffen inleddes med mingel runt och i poolen bubbelpoolerna. Även kvällens föreläsare Björn Mortensen deltog i gemenskapen innan han äntrade scenen.
Först hälsade dock föreningens ordförande Tomas Larsson välkommen. Föreningen är större än någonsin, på väg mot 240 medlemmar. De gemensamma onsdags och lördagsträningarna på racer har hittills i år sammanlagt haft 113 olika deltagare som tillsammans cyklat ca 6200 mil dvs 1,5 var runt jorden. Till det ska läggas all löpning, simning, triathlon träning. Dessutom har man i år haft 21 deltagare vid olika tillfällen i ”Nybörjarcyklingen”. Föreningens inofficiella träning Gryningspatrullen (startar kl 6 på morgnarna) har också haft många pass på cykeln. Motionens cykellopp har under året samlat ca 800 deltagare i Alvartrampen, Skansentrampen, Öland Tvärs och kronan på verket 50-årsjubilerande Ölandsrundan. Föreningens medlemmar har deltagit i mängder av mer eller mindre galna utmaningar, allt från att ha tagit en Svensk Klassiker, Lennart Klevesund för andra gången i rad med loppen Vasaloppet, Vätternrundan, Vansbrosimningen och Lidingöloppet i dessa lopp har många deltagit. Men som om det inte var nog så deltog Lennart helgen efter i Tjurruset i Stockholm där man springer.. är väl synd att säga, kravlar sig runt 1 mil i ett träsk. En sträckan som vid kontrollmätning visade sig vara 12 km. Cykellopp som Hjämaren Runt, Roslagsvåren och Roslagshösten och Kalmar GP m fl. Swim-run en ganska ny företeelse där flera medlemmar deltagit, springa på öar och simma emellan dem kan man ungefär beskriva det med. I Vätternrundan hade FMIF en SUB 10 grupp, 22 cyklister med mål att cykla de 30 milen på under 10 timmar vilket man gjorde på 9.42 och alla i mål samtidigt utan missöden eller punkteringar. Flera olika distanser av triathlon har presterats med Ironman Kalmar som mål för flera i föreningen. I Kyrkstafetten hade föreningen ett lag. Men galnast är nog Johan Palm som deltog i ett 100 miles-lopp dvs 16 mil som han tog sig runt på 19,50… så galet. Detta är bara en bråkdel av all lopp föreningens medlemmar deltagit i, många handlar inte om placeringar utan bara att göra det – att våga.
Föreningen har i tidigare träffar haft besök av Vitargo, Memil, Regionlabbet, Ironman och Malkars. När Björn sedan tog till orda hade han en bild på väggen ”Livet, döden och allt däremellan! – men glöm inte att ha kul som fan på vägen!” Det togs upp ämnen som vikten av att ha drömmar och mål. Att hålla tröskeln låg för att få med flera. Våga säga – JA. Intressant – tänkvärt – roligt.
Mötet avslutades med att man intog en taco-buffe och att Tomas Larsson informerade om kommande satsningar under 2019 Vätternrundan SUB 9.30, 27 anmälda i gänget hittills och fortsatta onsdags och lördagsträningar på racern. Utprovning av representationsjackor för de som var intresserade och teamdräkt för vintersäsongen på gång och efter nyår en klädträff för att prova vår och sommar team-dräkt. Robert Törnqvist som ansvarar för MTB berättade om söndagsträningar framöver på eftermiddagarna och Halvvättern SUB 5 nästa år där 18 hittills visat intresse att vara med. Joakim Hultqvist triathlon-ansvarig berättade om höstens löpträningar och planer på gemensamma simträningar. Kommande års tri-träning med brick-pass, Big Days och föreningstävlingar i minitri och ev även olympisk