Färjestadens Motions årsmöte för verksamhetsåret 2013 den 26 januari klockan 18.00, på Färjestadens Hembageri, kvällens underhållning var våra cyklade kamrater Leif Nilsson och P-O Nilsson som berättade om sin cykling genom Sverige (läs mer nedan). Förutom förhandlingar bjöds även på fika.

Föreningens ordförande Tomas Larsson hälsade välkommen och öppnade mötet som besöktes av 31 medlemmar.

Ännu ett framgångsrikt och spännade år lägger vi bakom oss. Framgångsrikt med stort deltagarantal med ökningar på våra cykellopp samt ett mycket bra ekonomiskt år. Inför årets Ironman fick vi uppdraget att starta upp två nya depåer i Degerhamn och Hulterstad tillsammans med föreningarna där, ett mycket lyckat samarbete och bra arbete utfördes där av dem. Vi skötte också Penalty-boxen där de som gjort något olovligt fick stanna som straff, t ex för att de kissat i diket.

Många av våra medlemmar har deltagit i olika arrangemang i löpning, cykel, skidor, simning, triathlon etc runt om i Sverige som går att läsa om i Verksamhetsberättelsen och på hemsidan. Nämnas kan Thomas Lindgren, Jonas Lövström och Anna Lindqvist som blivit Svenska Klassiker och Pernilla Ek, Tjejklassikern.

Tomas valdes till att leda kvällens årsmöte och Gösta Kullman till sekreterare.

Till justeringsmän valdes Birgit Pettersson och Mona Darell.

Styrelsens versamhetsberättelse upplästes och godkändes.

Även resultaträkningen godkändes och revisorernas godkännande av räkenskaperna för 2013. Inger Henriksson, revisor, var närvarande och läste upp deras godkännande.

Styrelsen fick ansvarsfrihet för verksamhetsåret.

Val:

Tomas Larsson, ordförande.

Styrelseledamöter på 2 år - Kennet Nyberg, Gösta Kullman och Birger Rickardsson.

Kvar på ett år sitter Erik Petersson, Carl-Johan Hultenius och Olle Johansson.

Till suppleanter på ett år omvaldes Ingalill Rudman och Leif Nilsson.

Till revisorer på ett år - Berit Hübinette och Inger Henriksson.

Revisorsuppleant på ett år - Elly Hallgren.

Till vintersportsektion på ett år - Erik Pettersson (sammankallande) Olle Johansson, Kennet Nyberg, Karl-Erik Sjöberg och Ingvar Adfolfsson.

Valberedning - Jan Karlsson, Solveig Gustafsson-Ny och Birgit Pettersson.

Medlemsavgiften för nästa år - 2015 beslöt man behålla 50 kronor för vuxna och behålla 20kr för ungdom upp ti o m 15 år.

Inga motioner eller övriga frågor.

Mötet ajournerades för fika och så fick våra cykelvänner Leif Nilsson och P-O Nilsson berätta om sitt äventyr genom Sverige med start veckan innan midsommar. Leif började med att berätta om allt från beslutet 2012 om att året efter göra resan, till förberedelser som resrutter och packlistor. Sedan i ord och bild - Flyg till Kiruna, buss till Karesuando, myggöverfall, cyklande i midnattssolen första natten. Varannandags väder och mycket regn vissa dagar. Cyklandet ner genom Sverige, till en början mycket längs Inlandsbanan, mycket skog, lite samhällen. Där de fanns blev det antingen fika/mat/boende. Man förvånades över hur tyst det var trots tidig sommar, nästan inget djurliv bara någon ren bara och ingen fågelsång. Efter Östersund blev det mer omväxlande och nere runt Siljan riktigt vackert. Längsta passt en dag var på 26 mil. Värsta dagen runt Grängesberg, 7 grader och ösregn. Felnavigering vid ett par tillfällen och då blev det att ta fram GPS:n. Ystad var slutmålet, 210 mil på 11 dagar. Där överraskades man av P-O´s kompisar från Nybro som letat rätt på dem och gratulerade dem med medaljer och kungakronor. Ordföranden delade ut blommor till de båda cyklisterna. Tack grabbar för en fantastisk berättelse fina bilder och STARKT GJORT!

Efter detta togs årsmötet åter upp och det delades ut flitplaketter, "Öländsk Motionstok" till de som deltagit i flest motionsarrangemang (40 möjliga) under året. Flest hade Marcus Nordén 37, Marianne Johansson, Karin Sörensen, Birgit Petersson, Jan Karlsson,Tomas Larsson med 36 stämplar, Mats Johansson, Gösta Kullman, Elly Hallgren på 35, Ingegerd Isaksson, Mona Darell 33.

Olle Johansson fick blommor för att han ledde träningen på Malkars.

Ordföranden tackade för intresset avslutade årsmötet och hoppades att deltagarna skulle vara lika flitiga detta år.