Gökotta 120517

För vilket år i ordningen har vi inte riktigt koll på men bortåt 45 gånger är det som vi arrangerat Gökotta. I år i samarbete med Torslunda hembygdsförening som ordnat med utflyktsmål och guider. Vi i Motionen, 18 personer, samlades vid kansliet 07.00 för samåkning till Lenstad "Torg". Där väntade ytterligare 12 personer från Hembygdsföreningen. Vi började med en promenad ut till mossen och området runt fågeltornet. Tommy Gustafsson berättade om arbetet med röjning runt mossen de senaste åren och tillsammans med Göran Svensson hjälpte de oss att artbestämma de fåglar vi såg och hörde. Fåglar vi såg (och hörde i vissa fall): törnsångare, brun kärrhök, enkelbeckasin, näktergal, gravand, tofsvipa, gräsand, ladusvala, ärtsångare och grönsångare. Framför allt hörde och vissa såg göken i flera väderstreck.

Efter en kort bilfärd stannade vi vid Rune Jons-ängen och Tommy berättade om vikten av att sköta den rätt för att få så många ängsarter som möjligt. Här intog vi vår picnickorg. Tommy välkomnade till den 15 juli då ängen ska slås, så de som har en lie är välkomna, även OK att bara komma och deltaga med en fikakorg, se Hembygdsföreningens hemsida om när. Siv Toresson berättade om gamla Skogsby och muren i skogen som är grunden till ett långhus från troligen Järnåldern dvs runt 400-talet.

Tomas Larsson, ordf i FMIF tackade för samarbetet och de som informerat och hälsade välkommen till motionsbingopromenad med tips från Kalkstadstugan på söndag 20 maj med start 09.30-10.30 och hembygdsföreningen bjuder på fika.