Upptaktsträff 190414

Upptaktsträff med Färjestadens Motions IF.
Ett drygt 30-tal hade kommit för att vara med om först SPA med poolhäng å bastu. Efter dryga timme sågs man i lokalen Höjden på Hotell Skansen där föredraget skulle hållas. Ordföranden Tomas Larsson hälsade välkommen och berättade lite om historien bakom Färjestadens Motions IF från promenadsektion, på slutet 50-talet...cykelsektion, vintersportsektion på 60-talet till egen förening 1980. Nästa år 40-årsjubileum.. kanske kan vi förvänta oss en jubileumsfest!? Egen förening som förutom tips o motionsbingopromenader varje söndag hela höst-vinter-vår-säsongen. Arrangerat löplopp som Kroppkakslunken (numera nedlagt) … skid-ÖM... delarrangör i Öländsk Klassiker där vårat lopp Färjetrampen ingick (numera nedlagt). Post-SM i cykel har vi arrangerat ihop med Postens personalavdelning i Kalmar. Våra nu aktuella cykellopp som Alvartrampen 25 maj, Öland Tvärs/Skansenrundan 27 juli (som ersätter Skansentrampen) Ölandsrundorna med Jubileumsrundan 1 sept.
Ordföranden berättade om allt som redan gjorts hittills i år från Vasalopp till gårdagens Simris Alg Ultra 60 km (finns inlägg på denna sidan om allt).
Vad är då på G?
Kyrkstafetten med två lag den 4 maj. Halvvättern SUB 5 (dvs under 5 timmar) 9 juni. Vätternrundan SUB 9,30 15 juni förutom detta alla våra nämnda lopp och andra som tex olika Ironman och flera cykel och löplopp.
Detta är vår 8:e träff sedan 2015 och tidigare har det informerats om Vitargo, Memil, Regionlabbet, Ironman, Malkars och Björn Mortensen som föredragshållare senast.
Dagens ämne "Finns det ett "för mycket" fysisk aktivitet/träning/tävling rent fysiologiskt?" som hölls av Tom Danielsson som arbetar på Linneuniversitetet, forskning och utbildning på institutionen för idrottsvetenskap. En fråga som kanske inte rent av kunde besvaras men fysisk inaktivitet är den 4:e högst sjukdomsrelaterade riskfaktorn. Tom berättade om evolution och människokroppens fantastiska egenskaper som temperatur-reglering och konvektion-nedkylning och att människan är den mest uthålliga varelsen... slår de flesta djur redan vid ett marathon t o m draghundar efter 3 marathon. Enligt WHO minskar dödligheten med 15 % vid ca 150 minuters fysisk aktivitet i veckan... men svårt att påvisa kanske. behöver större och flera analyser för säkrare resultat=META-analys. Vid 12-15 timmar börjar det blir lite för mycket och vid 20-25 timmar så accelererar det. Kön och syreupptagningsförmåga VO2 påverkar=prediktorer… givetvis rörelseekonomi, gener...mm Men bra förberedelser minskar nedbrytning av muskler som i sin tur minskar belastning på lever o njurar och... kvinnor är tydligen mer förberedda inför lopp och klar detta bättre.. så var väl förberedda!
Ordföranden tackade Tom för föredraget och man samlades till en gruppfotografering. Sedan ner till restaurangen för att avnjuta en taco-buffé. Där berättade Tomas om sin grupp till Vätternrundan SUB 9,30 grupp 27 anmälda, Robert Törnqvist om Halvvättern SUB 5 23 anmälda och Joakim Hultqvist om vårens o sommaren triathlon-träningar. Mie Hultqvist-Heintges informerade och bjöd in till tri-läger i Blekinge i slutet på maj. Ordföranden tackade för uppmärksamheten och önskade trevlig kväll.