Årsmöte 180204

Färjestadens Motions årsmöte för verksamhetsåret 2017 den 4 februari klockan 18.00 i Mörbylånga Bostads Gårdshus på Hasselstigen, kvällens gäst var Per Bäck, en tredjedel av Alvartrio som spelade och sjöng. Förutom förhandlingar bjöds även på fika. 24 medlemmar kom till mötet.

Föreningens ordförande Tomas Larsson hälsade välkommen och öppnade mötet.

Även i år ett rekordår vad gäller antalet medlemmar då vi haft 221 st mycket beroende på alla duktiga cyklister och numera även triathleter vi har. Tragiskt när vår käre styrelsevän Birger Rickardsson så hastigt gick bort strax efter vårat lopp i juli. Stor saknad efter honom. Intressant och populärt har vårat beslut att ta upp triathlon på programmet blivit. Snabbt blev vi bland de bästa i Sverige på att samla poäng på detta och blev bland de tio bästa i landet. Joakim Hultqvist har på bästa sätt tagit tag i detta. Stort deltagande från föreningen i många lopp i landet, i Vätternrundan hade vi två olika fartgäng. Styrelsen riktade sitt varma tack till alla funktionärer, motionärer, företagare som ställer upp och som sponsrar oss på olika sätt.

Tomas valdes till att leda kvällens årsmöte och Gösta Kullman till sekreterare.

Till justeringsmän valdes Solveig Gustafsson och Bill Brynielsson.

Styrelsens versamhetsberättelse upplästes och godkändes.

Även resultaträkningen godkändes och revisorernas godkännande av räkenskaperna för 2017.

Styrelsen fick ansvarsfrihet för verksamhetsåret.

Val:

Tomas Larsson, ordförande.

Styrelseledamöter på 2 år - (se extra årsmöte 180218).

Kvar på ett år sitter Erik Petersson, Olle Johansson och Carl-Johan Hultenius.

Till suppleanter på ett år omvaldes Ingalill Rudman och Joakim Hultqvist (nyval).

Till revisorer på ett år - Berit Hübinette och Inger Henriksson.

Revisorsuppleant på ett år - Elly Hallgren.

Till vintersportsektion på ett år - Erik Pettersson (sammankallande) Olle Johansson, Kennet Nyberg, Karl-Erik Sjöberg och Ingvar Adfolfsson.

Valberedning - Jan Karlsson, Solveig Gustafsson-Ny och Birgit Pettersson.

Medlemsavgiften för nästa år -  2019 beslöts behålla 70 kronor för vuxna och behålla 20 kr för ungdom upp t o m 15 år.

Inga motioner.

Övriga frågor - Joakim Hultqvist, ny suppleant i styrelsen presenterade sig. Börje Larsson ställde frågan "-Hur få fler i samhället att gå promenaderna, för det är ju endast ett fåtal av det stora innevånarantalet som går?" Årsmötesdeltagarna hade inte något direkt svar på detta utan det blir för styelsen att jobba vidare på.

Mötet ajournerades för fika med gott bröd bakat av medlemmen Birgit Petersson och i samband med detta välkomnades kvällens gäst Per Bäck, en tredjedel av Alvartrio eller som han själv uttryckte det "ansiktet utåt".  Med stor inlevelse framfördes många kända låtar av Cornelius Wreesvijk, Galenskaparna, Robban Broberg m fl men egen komponerade låtar olika "poetiska vykort från Stenåsa" som bl a Midsommarvisa från Stenåsa. Efter nästan en timmes underhållning och även lite allsång fick han "flickorna" på årsmötet att tjoa Svejsan tillbaka till honom i Robbans låt Jag måste hejda mig! .... Hejsan.... Svejsan! Per tackades med stor applåd och blommor.

Det ajounerade årsmötet återupptogs och det delades ut 10 flitplaketter "Öländsk Motionstok", i år faktiskt 11 då det var flera som låg lika, till de som deltagit i flest motionsarrangemang under året. Flest, 35 st hade: Gösta Kullman, 34 st Birgit Petersson och Lars-Erik Hallgren, 33 st Elly Hallgren och Per-Olf Engberg, 32 st Mats och Mariannne Johansson, Ingegerd Isaksson och Jan Karlsson, 31 st Inez Nilsson och Carl-Johan Hultenius.

Medaljer till de av våra funktionärer som genomfört våra egna cykellopp, 45-års medalj på träplatta för Ölandsrundan 12 mil till Gösta Kullman och Tomas Larsson, 25-årsmedalj till Tomas Larsson för Skansentrampen. Öland Tvärs 25-årsmedalj till Erik Petersson, Gösta Kullman, Olle Johansson, Karl-Erik Sjöberg och Tomas Larsson, loppen har genomförts på annat datum då de varit funktionärer på det riktiga datumet. Blommor till Elly som ställt upp och fixat med årsmötesfikan även till Erik Petersson och Gösta Kullman för 40 genomförda Hornsjön Runt dvs alla sedan starten. Ordföranden fick också en bukett. Kanslist Börje Larsson fick också blomma, har jobbat i idrottens tjänst på Öland i 60 år.

Ordföranden tackade för intresset avslutade årsmötet.