Årsmöte 150125

Färjestadens Motions årsmöte för verksamhetsåret 2014 den 25 januari klockan 18.00, på Färjestadens Hembageri, kvällens underhållning var Uno Magnusson som kåserade. Förutom förhandlingar bjöds även på fika. Mötet besöktes av 38 medlemmar.

Föreningens ordförande Tomas Larsson hälsade välkommen och öppnade mötet.

Ett aktivt och spännade år lägger vi bakom oss. Tack vare fint väder hade vi stort deltagarantal på våra cykellopp samt ett fantastiskt bra ekonomiskt år. I årets Ironman skötte vi Penalty-boxen där de som gjort något olovligt fick stanna som straff, t ex för att de kissat i diket. Vi höll depå i Eriksöre i Wings for life world run.

Många av våra medlemmar har deltagit i olika arrangemang i löpning, cykel, skidor, simning, triathlon etc runt om i Sverige som går att läsa om på hemsidan. Nämnas kan Kennet Nyberg genomförde sitt 30:e Vasalopp. Erik Petersson gjorde sitt 41:a Vasalopp. Olle Johansson 40 Ölandsrundor. Även att Johan Palm vann klass M40 och Erik Petersson M 70 i Terräng-ÖM.

Tomas valdes till att leda kvällens årsmöte och Gösta Kullman till sekreterare.

Till justeringsmän valdes Birgit Pettersson och Marianne Johansson.

Styrelsens versamhetsberättelse upplästes och godkändes.

Även resultaträkningen godkändes och revisorernas godkännande av räkenskaperna för 2014. Inger Henriksson, revisor, var närvarande och lovordade föreningens nya datoriserade redovisning.

Styrelsen fick ansvarsfrihet för verksamhetsåret.

Val:

Tomas Larsson, ordförande.

Styrelseledamöter på 2 år - Olle Johansson, Erik Petersson och Carl-Johan Hultenius.

Kvar på ett år sitter Gösta Kullman, Birger Rickardsson och Kennet Nyberg.

Till suppleanter på ett år omvaldes Ingalill Rudman och Leif Nilsson.

Till revisorer på ett år - Berit Hübinette och Inger Henriksson.

Revisorsuppleant på ett år - Elly Hallgren.

Till vintersportsektion på ett år - Erik Pettersson (sammankallande) Olle Johansson, Kennet Nyberg, Karl-Erik Sjöberg och Ingvar Adfolfsson.

Valberedning - Jan Karlsson, Solveig Gustafsson-Ny och Birgit Pettersson.

Medlemsavgiften för nästa år -  2016 beslöt man behålla 50 kronor för vuxna och behålla 20 kr för ungdom upp t o m 15 år.

Inga motioner.

Övriga frågor - informerades om att, då föreningen har en solid kassa, köpt en ny snöscooter till spårläggning (tyvärr ser det dåligt ut för skidor i år). Dessutom tillbyggnad av föreningens förråd uppe i motionsspåret..

Mötet ajournerades för fika och kvällen underhållning Uno Magnusson välkomnades. Uno kåserade om en radiotablå från 1939 som hos en del väkte minnen och många skratt, allt från Kapten Ugglas morgongymnastik, Farbror Sven och Sigge Fürst. För att sedan berätta om sin hembygd Föra eller Fö´e som det kanske uttalas på mål.

Långsamhetens lov var ämnet för vi har ju så förtvivlat bråttom idag. Det hade man inte då. Ingen gick in i väggen. Jo förresten, Augusta Jons (tror namnet var så) hon fick glasögon från Amerika. -De kan Du väl inte ha Du har ju inte provat ut så de fungerar för dina ögon! -Klart de gör de kommer ju från Amerika! Hon såg inte så bra med dem och gick in i väggen :-)

Tidens förlustelse i Föra som bio och dans var sedan på tapeten.

Efter kåseriet tackade ordföranden Uno med en tulpanbukett.

Efter detta togs årsmötet åter upp och det delades ut flitplaketter, "Öländsk Motionstok" till de som deltagit i flest motionsarrangemang (37 möjliga) under året. Flest, 35 st hade: Marcus Nordén, Marianne Johansson, Karin Sörensen, Birgit Petersson, Tomas Larsson därefter med 34 stämplar: Jan Karlsson, Mats Johansson, Gösta Kullman, Rosalie Wallster och Elly Hallgren.

Kennet Nyberg fick blommor för 30 Vasalopp och Olle Johansson för 40 Ölandsrundor. Erik Petersson för segern i Terräng-ÖM. Leif för engagemanget med nya ekonomisystemet.

Ordföranden tackade för intresset avslutade årsmötet.